چقدر فاصله هست بین انتشار جوک‌های توهین‌آمیز قومیتی و نژادپرستی؟

325921_4396917646786_1766089389_o

آیا واقعا برای ما سخت است دست از این نژاد‌پرستی کودکانه برداریم؟ چطور می‌توانیم بر یک قومیت بزرگ برچسب بزنیم و خودمان را با جملاتی مانند «بی خیال بابا شوخیه» یا «من کلی دوست ترک دارم که با هم این جوک‌ها رو تعریف می‌کنیم و می‌خندیم» از عمل زشتی که به آن دست می‌زنیم تبرئه کنیم؟ مدت‌ها است که در این زمینه تولید محتوی می‌شود و مطالب، مقالات کارتون‌ها و صحبت‌هایی برای بازداشتن ما از بازگو کردن آنچه که به «جوک‌های قومیتی» معروف شده است را دیده‌ایم. با این همه هنوز هم ایمیل‌ها وپیامک‌های حاوی این جوک‌ها در حال دست به دست شدن هستند.

آیا ما مجاز هستیم که به یک گروه بزرگ از مردم یک خصوصیت اثبات نشده را نسبت دهیم و بعد به آن بخندیم؟ گذشته از این، آیا خندیدن ما تنها از این راه ممکن است؟ براستی چرا دست از این عادت بد بر نمی‌داریم؟ همه چیز برای ما مردم ایران عادت و تکرار گذشته شده است. نه تغییر می‌کنیم و نه با تغییرات هم‌راه می‌شویم. البته ریشه‌ی این موارد تا حدی هم در توهماتی که در قالب خصوصیات مثبت به گروهی از مردم چسبانده‌ایم تغذیه می‌کند. مثلا می‌گوییم مردم فلان جا مهمان‌نواز هستند. به طور کلی نسبتی غرورآمیز و سیاست‌مدارانه به گروه بزرگی از انسان‌ها می‌دهیم که هیچ‌جا در هیچ تحقیق علمی‌ای به اثبات نرسیده است.

وقتی می گوییم انسانیت بر دین و نژاد و قومیت ارجح است، تنها یک شعار نیست. این یک اصل سازنده و پذیرفته شده و اثبات شده است که اگر ما بخواهیم در دنیای مدرن جایی داشته باشیم، باید آن را بفهمیم. مردم هیچ‌جا لزوما به دلیل آنچه که در عرف می‌آید مهمان‌نواز، کم‌عقل، باهوش، خوش‌اخلاق، خسیس و … نیستند. اگر هم کسی ادعا کرد، بهتر است ابتدا از او یک دلیل محکمه‌پسند بخواهیم که ادعایش را اثبات کند. دلیلی فراتر از «من خودم بیست سال اونجا زندگی کردم» یا «من خودم بین این آدم‌ها بزرگ شده‌ام». حتی اگر ما خودمان چنین نظری داریم، دلیل نمی‌شود گفته‌های اثبات نشده‌ی مشابه دیگران را بازنشر و بازگو کنیم.

ولی وقتی کار به خصوصیات منفی می‌رسد، موضوع دشمنی و نفرت هم پیش می‌آید. بدتر از آن این است که ما ادعای برابری و یکپارچگی داشته باشیم ولی در عمل دیکتاتورگونه و کینه‌توزانه رفتار کنیم. هرکدام از ما ممکن است بارها مرتکب چنین رفتاری شده باشیم. مهم این است که وقتی کسی به ما گوشزد می‌‌کند، آن را بپذیریم. پس بیایید انتشار پیامک‌ها و ایمیل‌های حاوی موارد توهین‌آمیز به قومیت‌ها را پایان دهیم.

یک فکر در “چقدر فاصله هست بین انتشار جوک‌های توهین‌آمیز قومیتی و نژادپرستی؟”

  1. ﯾﮏ ﺗﻬﺮﺍﻧﯽ, ﯾﻪ ﺍﺻﻔﻬﺎﻧﯽ, ﯾﻪ ﺷﯿﺮﺍﺯﯼ ﻭ ﯾﮏ ﺁﺑﺎﺩﺍﻧﯽ ﺗﻮﯼ
    ﮐﺎﻓﯽ ﺷﺎﭖ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﯿﮑﺮﺩﻧﺪ :

    ﺗﻬﺮﺍﻧﯽ : ﻣﻦ ﯾﮏ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻋﺎﻟﯽ ﺩﺍﺭﻡ, ﻣﯽﺧﻮﺍﻡ ﺑﺎﻧﮏ ﻣﻠﯽ
    ﺭﻭ ﺑﺨﺮﻡ !

    ﺍﺻﻔﻬﺎﻧﯽ : ﻣﻦ ﺧﯿﻠﯽ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪﻡ ﻭ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻡﺷﺮﮐﺖ ﺑﻨﺰ ﺭﻭ
    ﺑﺨﺮﻡ !

    ﺷﯿﺮﺍﺯﯼ : ﻣﻦ ﯾﻪ ﺷﺎﻫﺰﺍﺩﻩ ﺛﺮﻭﺗﻤﻨﺪﻡ ﻭ ﻣﯽﺧﻮﺍﻡ ﺷﺮﮐﺖ
    ﻣﺎﯾﮑﺮﻭﺳﺎﻓﺖ ﻭ ﺍﭘﻞ ﺭﻭ ﺑﺨﺮﻡ !

    ﺳﭙﺲ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺷﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﺑﺎﺩﺍﻧﯽ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﺪ
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    ﺁﺑﺎﺩﺍﻧﯽ ﻗﻬﻮﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﻭ ﻫﻢ ﺯﺩ . ﺧﯿﻠﯽ ﺑﺎ ﺣﻮﺻﻠﻪ ﻗﺎﺷﻖ ﺭﻭ
    ﺭﻭﯼ ﻣﯿﺰ ﮔﺬﺍﺷﺖ،
    ﯾﻪ ﮐﻢ ﻗﻬﻮﻩ ﺧﻮﺭﺩ, ﯾﻪ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ ﺍﻭﻧﻬﺎ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺁﺭﺍﻣﯽ
    ﮔﻔﺖ :
    ﻧﻤﯿﻔﺮﻭﺷﻢ !!

  2. مسئله جوک نیست که بعضیها را عضبانی کرده وگرنه جوک از خیلی وقت پیش بوده امروزه جوک اهرمی شده برای یکسری خائن به وطن برای ایجاد دودستگی و تجزیه !!

  3. شما هیچ وقت در کار مبارزه با جوک های قومیتی موفق نخواهید بود چون اولا طبیعی است و در تمام دنیا به اشکال مختلف وجود دارد و دوما مردم آنها را جدی نمی گیرند. پس بی خیال! خود این حساسیت نشان دادن خود حساسیت برانگیز است.

  4. جوک های نژادی نشانه شعور پایین و فرهنک بیمار عده ای کثیری از آدمهای بی هویت بوده و البته نشان از نژادپرستی عریان این گوسفندهای به ظاهر متمدن و متمول هست

  5. آقای راد میشه شما لطف کنید و این بهانه را از دست آن تجزیه طلب ها ی خائن بگیرید!!؟؟

  6. سلام. به نظر من برادر سیامک راست میگه. جوک قومیتی موضوعی نیست که بخوای باهاش مقابله کنی! مثل اینکه بخوای با سکس مقابله کنی! در عوض باید با موضوع سوءاستفاده اراذل و اوباش کشور آذربایجان از این جک ها که به تجزیه کشور ما و تصاحب آذربایجان ایران چشم دارند مقابله کنید. این افراد دارن از این جک ها به عنوان یه اهرم استفاده میکنن ولی روششون فوق العاده احمقانست! ببینید من خودم قزوینی ام اما هم جک قزوینی میگم هم به جک قزوینی میخندم با اینکه نه همجنسگرام، نه بچه بازم، نه فاسد جنسی ام (چیزهایی که به قزوینی ها نسبت میدهند و خودمونیم ها، گاها درسته!!!). اما بعضی مواقع این بدگویی ها بسیار نامناسب و دروغینه! من خودم سالها در میان اقوام مختلفی از ترک ها زندگی کردم و به هیچ وجه انگ حماقت بهشون نمی چسبه چون بسیار باهوش و زیرک هستند (مگر در مواردی)، و این فحش زشت (ترک خر) که مدهاست سرزبان تهرانی ها و برخی استان ها جاریست یک کار سیاسی بوده که از سالها قبل صورت گرفته و کار خیلی کثیفی بوده، ولی همونطور که گفتم به دلیل نچسبیدن این انگ به ترک ها تاثیر خاصی نداره.
    ولی ادعا نمی کنم که جک های نژادی صد درصد اشتباه و دروغینند! همونطور که گفتم مثلا در قزوین ما افراد حشری بسیار زیادند و حتی به حیوانات هم رحم نمی کنند من بارها به عینه دیدم!
    من همونطور که زیاد در میان ترک ها زندگی کردم آشنایان و اقوام لر بسیاری هم دارم و اتفاقا معتقدم که با وجود دکترها، مهندس ها، و دانشمندهای لری که داشتیم تیریپ حماقت لرها بسیار بیشتر از سایر نژادهاست و کارهایی که میکنن یا باعث خنده ی ملت میشه، یا باعث تعجب و شاخ درآوردنشون، بخصوص لرهای لک، یا مثلا همین همسایه بالایی ما آقای جعفرزاده و خونواده محترمشون! البته لرها هرقدر هم که از این مسخره بازی ها و کارهای ناشایست و ناپسند انجام بدهند باز ما اونها رو هموطن و همشهری خودمون می دونیم. اما در هر صورت هر انسانی که این رفتار رو داشته باشه خودش رو کوچیک میکنه و اگه قومی واقعا میخواد جک های قومیتی در مورد خودش رو بی اثر کنه و مشتی تو دهن دشمناش بزنه باید واقعا از اون موضوعاتی که در جوک میاد به دور باشه و یا در این راه قدم برداره مثل ترک های عزیز…
    با تشکر، واقعا از مطلبتان مستفیذ (املاش درسته؟؟؟) شدم.
    بدرود

  7. من سال هاست که ایران نیستم و کاملا قبول دارم که مثلا اینکه تهرانیا( نه همهٔ فارسا) لهجه ترک‌ها رو مسخره می‌کنن، کمال بی‌ ش عوری ، ولی‌ جوک ساختن برای قوم‌های مختلف توی یک کشور یه چیز عادیه، همین انگلیس ، هر قسمت برای یه قسمت دیگه جوک میسازن، بیخود حسّاس نکنید قضیه‌رو لطفا

  8. آقایی که ادعا دارید ترک ها فلان،لرها بیسان،من خودم دانشجو هستم و در خوابگاه با انواع اقوام آشنایی دارم.هرگز صفاتی که گفتین به این غلظت وجود نداره و در مورد خیلی ها حتی صادق نیست.در ضمن اگر کاری اشتباه هست صرفا چون در کشورهای دیگه انجام میشه دلیلی بر انجام اون توسط ما نیست.چرا ما جوری رفتار نکنیم که الگوی بقیه باشیم.سعی کنیم همدیگه رو تحقیر نکنیم ،میشه خیلی زیباتر طنازی کرد

پاسخی بگذارید

