امروز تاریخ طبری را نگاه میکردم که به نکته جالبی برخورد کردم. طبری جمله معروف «آنچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمیپسندی برای دیگران هم مپسند» را از زبان «عمر» و در پاسخ به شاه روم نقل میکند! همانطور که در عکس فوق میبینید، نقل قول از تاریخ طبری چنین آمده است: «آنچه برای خود میخواهی برای مردم بخواه و آنچه بر خود روا نداری بر آنها روا مدار»(تاریخ طبری جلد پنجم صفحه 2105)
طبری این گفته را از زبان عمر ور مربوط به سال 28 هجری نقل کرده است و انتسابش به علی، در نامه 31 نهجالبلاغه آمده که بعد از خلافت او بوده است. با نگاهی که به زمان صدور نامههای مکتوب در نهجالبلاغه در وبسایتهای مرتبط انداختم، متوجه شدم که تمام نامهها در زمان حکومت علی صادر شدهآند به جز یک نامه که آن هم ربطی به این موضوع ندارد. یعنی عمر در آن زمان زنده نبوده است. این موضوع مشخصا نشان میدهد جملهای که بسیار هم بر سرزبانها میچرخدو نشان دهنده حکمت علی بن ابو طالب است، سالها پیش از او از زبان کس دیگری نقل شده است.
اما ماجرا به همینجا ختم نمیشود. این گفته، یک قانون معروف است که با عنوان قانون طلایی شناخته میشود. بسیاری از تمدنهای کهن آن جمله را به نوعی به عنوان یک قانون مفید اجتماعی بهکار گرفتهاند. گفته میشود که برای اولین بار به حمورابی نسبت داده شده است. همینطور این قانون طلایی در انجیل هم به عیسی نسبت داده شده است. مثلا اینجا 31.
پ ن:
البته این که چه کسی اولین بار این جمله را بر زبان آورده است، چیزی از بار مفهومی آن نمیکاهد. همینطور اگر جملهای مفید باشد، بر زبان آوردنش از سوی هرکسی مفید است. در اینجا هدف این است که این سوتفاهم احتمالی بررسی شود که این جمله، جمله علی بوده است و لزوما نشاندهنده مراتب حکمت او در ساختن جملات حکیمانه است. با توجه به مطالبی که در فوق آمد، به نظر من در نهایت میتواند نشان دهنده حسن انتخاب او باشد.
ایکیوسان هم این جمله رو یکبار گفت :))
عمری جونش انشالله با اون محشور شی
دیگه هر کس و ناکسی بر عقده و کینه طبری نسبت به حضرت علی خبر داره والله شما دیگه خیلی باحالی
بسیاری از سخنان حکیمانهای که به مولا (و نیز سایر حضرات) نسبت میدهند، یا از دیگران به سرقت رفته یا جزء ضربالمثلهای معروف تازی است.
آقا راستی این رو بخون که جالبه:
http://iranianlobby.com/page1.php?id=127
از کجا تشخیص میدهی که عمر و امام (ع) کی برای اولین بار به این مطلب رسیدند ?!
امام علی قاضی و کاتب عمر بوده است. لابد امام علی آن نامه را برای عمر کتابت کرده بودند والله اعلم و تازه دو به اضافه دو چهار حکمت است و هر کسی ممکن است به حکمت دسترسی داشته باشد کجای این تعجب دارد
آقای خیلی محقق چیز فهم با انصاف ,برو بفهم عمر که گفته : » لو لا علی لهلک عمر » چی گفته !
در ثانی نامه
31
نهج البلاغه که یک بار هم نخوانده ای ,یا از آن چیزی نقل نمیکنی ,به صراحت لفظ «یا بنی»را خطاب به امام حسن علیه السلام از قول امام علی علیه السلام شامل است.
نابغه دوران برو بفهم که این عبارت یعنی پسرکم ,و بفهم که پسرکم برای پسر
10
مناسب است نه جوان
20
ساله.
شرافت و صداقت خیلی خوب است !
این جمله از دیوژن فیلسوف یونانی است که حدود هزار سال قبل از علی ابن ابیطالب می زیسته است. رجوع کنید به جلد دوم تاریخ تمدن ویل دورانت
«قوانین خداوند هرگز عوض نمیشوند!»
از نظر من این یکی از دلایل آسمانی بودن ادیان هستش ….یکبار این رو حضرت آدم میگه یکبار حضرت موسی و یکبار از سخنان حضرت امیرالمومنین می شنویم!
حالا شما میخواین باور نکن وهی با مغزت کلنجار برو که چی سر هم کنی!
@ یک نفر! یعنی حمورابی هم پیامبر بوده؟
آدمهای خوب همیشه حرفاشون شبیه همه چون از عقل استفاده می کنند